Til DNT.no forside

Praktisk informasjon om Haugesund Turistforening sine hytter

Vi ønsker alle hjertelig velkommen til Haugesund Turistforening sine hytter. Som gjest finnes det enkle regler du bør holde deg til. All virksomhet ved hyttene er basert på dugnad. Viser hver og en av oss respekt for hverandre, og det som bør gjøres, får vi alle enda mer hygge og glede av turen og oppholdet.

Protokoll
Skriv deg inn i gjesteboka med en gang du kommer. Husk medlemsnummer. Når det er gjort har du rettigheter på hytta. Gjør deg kjent med branninstruksen.

Overnatting
Lakenpose eller sengetøy skal brukes. Sovepose er ikke tillatt på Haugesund Turistforening sine hytter. Ro mellom kl. 23 - 06. Anvisninger fra eventuelle hyttevakter skal følges.

Betaling
Ved forhåndsbestilling av overnatting, betaler du ved bestilling. For proviantuttak kan du benytte betalingsfullmakter på de selvbetjente og ubetjente hyttene, eller benytte appen DNT Hyttebetaling. Den brukes også til betaling av opphold hvis du ikke har bestilt på forhånd.

logo til hyttebetalingsappen
Last ned hyttebetalings appen for å bestille og betale for overnatting og proviant

Hjelp oss å sortere avfallet
Selvbetjent drift medfører en god del søppel. Avfall som papp og papir brennes. Plast kastes på anvist sted. Bokser åpnes i begge ender og presses flate. Bossekk bør skiftes før den er overfylt, knyttes for og settes i bossrom eller annet anvist sted. Ledige sekker finnes på hytta.

Vann
Bruk rustfrie stålbøtter til drikkevann.

Ved
Vedtransporten er meget kostbar. Fyr med omtanke og gjør ved klar for neste gjest. Utnytt ledig ovnsplass til oppvarming av vann.

Hunder
Det er tilrettelagt for hund på de fleste av HTs hytter. Hund skal ikke være i oppholdsrom eller soverommene (Unntaket er hytta Geirhild på Flokehyttene), men på anvist plass. Klikk deg inn på den enkelte hytte for å lese mer. Det er husdyr på beite alle steder der foreningen har hytter og ruter, og dyrelivet er også meget sårbart. Vi anbefaler at du har hunden din i bånd.

Dame med to hunder sitter i døråningen på en tømmehytte

Røyking
Det er ikke tillatt å røyke på hyttene.

Alkohol
Ved bruk av alkohol må det vises måtehold, og det må på ingen måte være til sjenanse for andre gjester. Hytta er ikke festlokale!

Dagsbesøk
Ved bruk av hytta til oppholdsrom, tørking av klær, uttak av proviant, laging/spising av måltider, gjøres det opp for dagsbesøk. Dagsbesøkende har også medansvar for renhold av hytta.

Teltere
Glem ikke at du er på telttur. Teltet plasseres minst 150 meter fra hytta. Ved bruk av hytta, gjør opp for dagsbesøk og proviant. Etter kl. 18 betales som for overnatting.

Renhold
Vask opp så snart du har spist. Tørk også av kokeapparat, kjøkkenbenk og bord. Vask rommet ditt og en del av fellesarealet. Tørkehåndklær og filler kokes opp når det trengs.

Stoler og bord, peis og trapp på innsiden av flokehytten Hodra-Kåre
Etterlat deg hytten ryddig og ren.

Avreise
Når hytta forlates skal den være i minst like god stand som ved ankomst.

• Gjør skikkelig rent og rydd opp.
  • Luft senger og sengetøy.
  • Matrester fjernes, propangass stenges.
  • Gjør klar ved for opptenning til neste gjest.
  • Ytterdører og vinduer lukkes forsvarlig.
Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem