HYTTEbooking

Sandvasshytta
Sandvasshytta Foto: Øystein Bjelland

Hyttebooking er et system for booking av selv- og ubetjente hytter. DNT har fra 1.1.2020 gått over til et nytt system for hyttebooking.  All oversikt over hvilke som kan bookes, finner du informasjon om på den enkelt hytta på UT.no

På disse sidene har vi skrevet med om hva, hvordan og hvorfor. Se ofte stilte spørsmål nederst på siden. 

Hvorfor?

Å kunne booke en seng og vite at en er sikret plass for hele familien, har vært etterspurt, spesielt blant barnefamilier. Vi ønsker å tilby de gjestene som vil, vissheten om at de har en seng å komme til. Normale år er det stort sett er det ledige senger på hyttene våre, men på de mest besøkte kan det bli trangt om plassen, spesielt i høysesong. Vi håper at flere vil dra på tur hvis de vet at de kan forhåndsbestille overnatting, samtidig som det fortsatt er plassgaranti: Cirka 60 prosent av overnattingskapasiteten kan forhåndsbookes, de resterende sengeplassene er ledige for dem som kommer uten bestilling. OBS! I  2020 er det ekstraordinære regler for å begrense smitte av koronaviruset. Derfor må alle booke plass på forhånd, og dagsbesøk og drop-in på selv- og ubetjente hytter er ikke lov. Les mer her.

Innlogging

En av de største forskjellene du som kunde vil se på det nye bookingsystemet, er at du kan opprette en bruker og må logge deg inn når du bestiller. Merk at dette IKKE er det samme som din bruker på dnt.no/minside

Dersom du har problemer med booking kan du gå gjennom disse punktene og se om det løser problemet

  • Pass på at du har valgt en pris i det gule feltet "Velg pris" på hver plass du bestiller.

  • Dersom det står "Vis tilgjengelighet" i stedet for "Bestill" på en sengeplass så betyr det at plassen er opptatt for hele eller deler av perioden du forsøker å bestille.

  • Du må opprette en unik bruker til det nye bookingsystemet som er i bruk for booking fra og med 1. januar 2020. Du kan med andre ord ikke bruke samme innlogging som for eks. til det gamle bookingsystemet eller Min Side.

  • Dersom du har fyllt inn alt riktig, godkjent vilkårene, og likevel ikke får fullført betaling kan du gjøre følgende før du prøver på nytt:

    • Prøv å booke på PC i stedet for mobil/nettbrett eller motsatt

    • Prøv å bruke en annen nettleser (Edge, Chrome, Firefox, osv.)

    • Slett nettleserdata

    • Pass på at det er penger på bankkort eller at kredittkort ikke er overtrukket

  • Dersom du har lagt en eller flere sengeplasser i handlekurven, gått til betaling og så avbrutt, så kan det oppleves som at sengeplassene er opptatt hvis man forsøker på nytt. Det er mest sannsynlig fordi de fortsatt ligger i din egen handlekurv. Denne finner du helt nederst på siden, under sengeplassene.

Dersom problemer vedvarer ber vi deg om å ta et skjermbilde av eventuelle feilmeldinger og sende det eller en beskrivelse av problemet til lokalforeningen som eier hytta.

Betyr dette at jeg kan risikere å ikke få plass på hyttene?

Til vanlig har våre hytter plassgaranti, men i 2020 er det ekstraordinære regler for å begrense smitte av koronaviruset. Derfor må alle booke plass på forhånd, og dagsbesøk og drop-in på selv- og ubetjente hytter er ikke lov. Les mer her.

Åpningstider og lenke til booking av hytta finner du på UT.no

Er det dyrere å bestille på forhånd?

Nei, prisen er den samme.

Hvordan avbestiller jeg en booking?

Etter at du har fullført en booking får du tilsendt en e-post som viser oversikt over bestillingen din. Har du behov for å endre på denne, tar du kontakt med den aktuelle lokalforeningen som drifter denne hytta.

Veien fra booking fram til sengen er din:

  • Medlemmer av DNT har rabattert pris. Medlemsnummer oppgis ved bestilling.
  • Hvert rom og hver seng er nummerert. Forsøk å fylle hele rom best mulig når du bestiller for en gruppe. 
  • Utskrift av kvittering for betalt opphold tas med på turen.
  • Skriv deg inn i protokollen på vanlig måte, og betal for proviant osv. med engangsfullmakt, men skriv i protokoll og fullmaktsskjema at du har forhåndsbetalt for selve overnattingen.

Vilkår for bruk av DNTs selv- og ubetjente hytter

  • Avbestillings- og endringsfrist er 10 dager før oppmøtedag.
  • Full refusjon av betalt opphold hvis avbestillingen skjer før 10 dager før oppmøtedag.
  • Avbestilling fra 9-5 dager før oppmøtedag gir rett til 50 % refusjon.
  • Avbestilling som gjøres senere enn 5 dager før oppmøtedag gir ingen rett til refusjon.
  • Betalt opphold gir rett til å bruke en annen hytte enn opprinnelig booket hytte 5 dager før og etter booket dato. 
  • Avbestilling gjøres ved å sende kopi av din ordre til oss på epost, samt kontonummer, til haugesund@dnt.no. 

Før overnatting:

  • Husk å sjekke om hytten du skal til er låst med DNTs standardnøkkel eller det er en spesialnøkkel du må få tak i hos den lokale foreningen før du drar.
  • Haugesund Turistforening sine hytter i Etnefjellene er alltid åpne. Man trenger derfor ikke nøkkel her.
  • Nordvikgården på Utsira er låst, men her får man nøkkel på båten ved fremvisning av bookingbekreftelse.
  • Geitungen fyr er låst med spesialnøkkel. Informasjon får du etter bestilling.

Regler for bruk av hytten, veibeskrivelser og andre relevante opplysninger finner du ved å søke opp hytta på ut.no.

God tur!